Het coronajaar 2020 liet de online mediaconsumptie onder Nederlanders groeien. Met name het gebruik van (video)bellen, online winkelen, chatten/appen en het volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps nam sinds de uitbraak van het coronavirus flink toe. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Trends in Digitale Media.
De groei van de online activiteiten zorgt voor een verschuiving in de mediaconsumptie binnen Nederland. 75% van de Nederlanders maakt al gebruik van videobellen. Vier op de tien Nederlanders is hier sinds de uitbraak van het coronavirus vaker gebruik van gaan maken.
Onder 18 tot 34-jarigen is zelfs meer dan de helft (53%) vaker gaan videobellen. Hoewel 65-plussers minder vaak dan andere leeftijdsgroepen videobellen, is het gebruik ook onder deze leeftijdsgroep erg hoog (23%). Daarnaast maakt meer dan de helft van de ouderen weleens gebruik van videobellen.
Bijna drie op de tien Nederlanders is meer gaan chatten/appen sinds de coronacrisis. Het gebruik van deze communicatievorm is met 96% onder internettende Nederlanders behoorlijk hoog. Whatsapp is veruit het grootste platform in deze categorie, gevolgd door Facebook Messenger. Het gebruik van chatten/appen nam het meest toe onder de leeftijdscategorie 13 tot 17-jarigen (46%).
Naast videobellen en chatten/appen zijn veel Nederlanders meer ‘gewoon’ gaan bellen sinds afgelopen maart. Maar liefst een kwart van de Nederlanders geeft aan dit meer te zijn gaan doen.
In het “coronajaar” 2020 volgden veel Nederlanders het nieuws op de voet. Bijna negen op de tien Nederlanders gebruikte hier weleens een nieuwssite en/of nieuwsapp voor. De meest gebruikte nieuwsapps en -websites waren Nu.nl, NOS en AD. Bijna een kwart van de Nederlanders is het nieuws meer gaan volgen via apps en websites sinds de start van de coronacrisis.
In het jaar waarin Nederland nog meer dan anders was aangewezen op digitale apparaten nam het gebruik van smart devices logischerwijs toe. Ongetwijfeld beïnvloed door de diverse lockdowns, is er een forse groei te zien in het gebruik van de smartphone voor: bellen, chatten, bankieren, nieuws lezen, online aankopen doen, video’s kijken, bestellen van eten en het luisteren naar radio, muziek en podcasts.
Naast het intensievere gebruik van de smartphone is er een toename in het bezit van smart TV’s, smartwatches en smart speakers te zien. Met name op smartphones en smart speakers is het gebruik van virtuele assistenten zeer divers. De meest gebruikte functionaliteiten op smart speakers zijn het luisteren naar de radio, streamen van muziek en het bedienen van andere apparaten in huis.